آشنایی با سنگ جاسپر و روش های تشخیص اصل بودن

آشنایی با سنگ جاسپر و روش های تشخیص اصل بودن

از ديرباز يكي از سنگ هاي مورد استفاده در دنياي زيورآلات جاسپر بوده است. اين سنگ به عنوان يك سنگ نيمه قيمتي داراي كاربرد هاي فراواني  نظير ساخت زيورآلات و تزئينات مي باشد. اين سنگ داراي خواص و ويژگي هاي منحصر به فردي است و از همين رو بر اساس اين اعتقادات در ساخت گردنبند، انگشتر و … مورد استفاده قرار مي گيرد. در مقالات قبلي به صورت مبسوط به سنگ هاي مورد استفاده در دنياي زيورآلات اشاره شد در مقاله “آشنایی با سنگ جاسپر و روش های تشخیص اصل بودن” به معرفی نحوه تشکیل این سنگ و انواع مختلف آن از لحاظ رنگ و طرح خواهیم پرداخت و در انتها شما را با نحوه تشخیص سنگ جاسپر اصل از تقلبی آشنا خواهیم کرد از همین رو توصیه می شود ادامه مطلب را از دست ندهید.

جاسپر به مجموعه اي از كوارتز هاي ميكرو گرانول يا كلسدون با مواد معدني ديگر گفته مي شود . اين سنگ سيليسي معمولا به رنگ زرد، قهوه اي و يا سبز ديده مي شود. اما گاها به رنگ آبي نيز مي توان آن را يافت كرد كه به عنوان نادرترين سنگ جاسپر شناخته مي شود. علت رنگ قرمز جاسپر نيز وجود ماده معدني آهن در ساختار آن است.

جاسپر به عنوان یک سنگ نیمه قیمتی می باشد که از جایگاه ویژه ی در طول تاریخ برخوردار بوده است. این سنگ نه بخاطر درخشش و زیبایی آن بلکه به دلیل رنگ های خاکی و بافت های متنوع آن شناخته می شود  و همواره در لابه لای داستان ها و مناظر تاریخی و فرهنگ های مختلف نشانی از این سنگ یافت شده است.

آشنایی با سنگ جاسپر و روش های تشخیص اصل بودن

سنگ جاسپر در اعماق پوسته زمین تشکیل میشود و از رسوبات آتشفشانی سرچشمه می گیرد که اغلب در کنار سنگ (chert) و عقیق یافت میشود. ترکیب سنگ جاسپر عمدتا دی اکسید سیلیکون می باشد که ناخالصی های معدنی موجود در آن باعث ایجاد رنگ های مختلف این سنگ می شود که از جاسپر قرمز و سرخ گرفته تا جاسپر آبی تیره را شامل می شوند. اغلب سنگ های جاسپر به صورت گرد و خال دار هستند که نشان دهنده فرآیند تشکیل آنها است که گاها میلیون ها سال به طول انجامیده است.

سنگ جاسپر در میان فرهنگ ها و کشور های مختلف از محبوبیت بالایی برخوردار است و طیف گسترده ای از الگو و رنگ ها را دارا می باشد به همین جهت در این بخش به معرفی انواع مختلف سنگ جاسپر را می پردازیم و ویژگی های منحصر به فرد هر کدام را بیان می کنیم.

انواع رنگ های سنگ جاسپر

یکی از تقسیم بندی ها برای سنگ جاسپر رنگ آنها می باشد که در طیف رنگی مختلفی وجود دارند که معروف ترین آنها به صورت زیر می باد

جاسپر امپریال

دارای الگو و نقوش زیبا با سایه ها پاستیلی است که بیان گرد تعادل و آرامش درونی است.

جاسپر امپریال

جاسپر موکایت (Mookaite)

این نوع به عنوان جاسپر استرالیایی نیز شناخته می شود و دارای رنگ های زرد، قرمز، بنفش که برای آموزش، سلامتی و هر چیزی که با آن در ارتباط است موثر می باشد.

جاسپر موکایت (Mookaite)

جاسپر سبز

دارای رگه های سبز و نماد رشد، تجدید و تعادل عاطفی است که نمونه های آن را می توانید در بخش دستبند سنگی نیز مشاهده کنید.

جاسپر سبز

جاسپر آبی

تسکین دهنده و طراوت بخش، باعث ایجاد ارتباط بهتر، ابراز وجود و آرامش درونی می شود و دارای انواع مختلف جاسپر آبی اقیانوسی، جاسپر آبی k2  جاسپر گورخری آبی است.

جاسپر آبی

جاسپر اقیانوسی

جاسپر آبي يا اقيانوسي سنگ مناسب براي زماني است كه احساس خستگي مي كنيد و نياز به كمي نشاط داريد. اين سنگ احساس شادي، خوشبختي و روحيه به ارمغان مي آورد و به شما كمك مي كند احساسات و انرژي هاي منفي را آزاد كنيد تا اعتماد به نفس خود را افزايش دهيد.

جاسپر اقيانوسي
جاسپر اقيانوسي

جاسپر سرخ

جاسپر سرخ به شما براي افزايش انرژي و استقامت در زندگي به وسيله ترشح آدرنالين كمك مي كند. جاسپر قرمز باعث ايجاد يك نگرش مثبت در زندگي مي شود و به شما اين انگيزه را مي دهد تا روياهايتان را تحقق ببخشيد. همچنين گفته مي شود كه جاسپر سرخ باعث ايجاد شانس مي شود. به دلیل رنگ زیبایی که این جاسپر دارد از آن بر روی گردنبند استفاده زیادی می شود که نمونه های نقره آن را می توانید در بخش گردنبند نقره زنانه مشاهده کنید.

جاسپر سرخ
جاسپر سرخ

جاسپر زرد

جاسپر زرد نيز با انرژي خورشيد در ارتباط است و باعث ايجاد شادي و انرژي مثبت مي شود. اين سنگ اضطراب را كاهش مي دهد و افزايش اعتماد به نفس كمك مي كند. از جاسپر زرد رنگ برای نگین زیورآلات نیز استفاده می شود که بیشترین کاربرد با رکاب نقره را دارد و بر روی انواع انگشتر نقره زنانه کار شده است.

جاسپر زرد
جاسپر زرد

جاسپر خاكستري

اين سنگ فوق العاده زيبا براي افزايش روحيه و نگرش مثبت به زندگي موثر است و به شما كمك مي كند تا از لذت هاي كودكانه الهام بگيريد و هر كاري را كه انجام مي دهيد با لذت انجام دهيد و همواره لبخند بر لبان شما قرار گيرد.

جاسپر خاكستري
جاسپر خاكستري

انواع جاسپر بر اساس الگو و طرح

یکی دیگر از دسته بندی هایی که برای سنگ جاسپر شناخته می شود تقسیم بندی آنها بر اساس الگو و طرح آنها می باشد که در بخش زیر به نمونه های آنها اشاره کرده ایم.

جاسپر نواری(Banded Jasper)

این نوع به صورت نوارهایی با رنگ و سایه های  مختلف دیده می شود که برای تقویت استقامت و پایداری مورد استفاده قرار می گیرد.

Banded Jasper جاسپر نواری

جاسپر دایره ای (Orbicular)

با الگوهای گرد یا گوی شکل مشخص می شود و نمادی از یکپارچگی، وحدت و به هم پیوستگی است.

Orbicular

جاسپر خشخاشی (Poppy Jasper)

این نوع سنگ حاوی الگوهایی گوی مانند است که یاد آور گل های خشخاش است ما سمبل شادی و شروع جدید است.

جاسپر خشخاشی

جاسپر شکسته شده (Brecciated Jasper)

متشکل از قطعات شکسته شده جاسپر است که به صورت طبیعی در کنار یکدیگر قرار گرفته شده اند که الگوی ایجاد شده نشان دهنده انعطاف و غلبه بر چالش های طبیعی است.

جاسپر شکسته شده

جاسپر تصویری یا عکسی (Picture Jasper)

در این نوع سنگ الگو های مشاهده شده شبیه به مناظر طبیعت است و هر سنگ یک قطعه هنری می باشد که باعث ایجاد خلاقیت و تخیل در فرد می شود.

جاسپر عكسي
جاسپر عكسي

ارتباط عميقي با زمين دارد و اغلب به عنوان يك سنگ آگاهي دهنده شناخته مي شود . اعتقاد بر اين است كه الگو ها و مناظر روي اين سنگ پيام هايي از تمدن هاي باستاني هستند. اين سنگ به شما آرامش مي دهد و انرژي و احساس امنيت را در شما پرورش مي دهد. اين سنگ براي آزاد شدن از هر گونه ترس و  اضطراب ممكن است مناسب باشد.

جاسپر گورخر یا همان زبرا (Zebra Jasper)

این نوع جاسپر دارای نوار های مشکی و سفید است که همانند پوست گور خر می باشد و نمادی از تعادل، دوگانگی و ادغام نیروهای مخالف است.

جاسپر گورخر

جاسپر پوست پلنگي

يك سنگ عالي براي افرادي است كه مي خواهند ارتباط با حيوانات را تقويت كنند. اين سنگ بسيار شفابخش و پرورش دهنده اي كه به رشد شخصي شما كمك مي كند. اين سنگ براي زماني كه فرد دچار استرس مي شود مفيد است.

جاسپر پوست پلنگي

 جاسپر كامبابا

اين سنگ به شما كمك مي كند تا ترس را از خود دور نماييد و زندگي الهام بخشي داشته باشيد و همواره به توانايي هاي ذاتي خود اعتماد كنيد. و همواره به شما كمك مي كند تا در مسيري كه مي خواهيد قدم برداريد.

 جاسپر كامبابا

جاسپر كندو زنبور عسلي

اين سنگ به شما كمك مي كند تا امكانات زندگي براي شما بي پايان باشد و انگيزه و اراده اي پيدا كنيد تا زندگي عاشقانه اي داشته باشيد. اين سنگ نادر است و در كوه هاي پيندايان فقط پيدا مي شود. اين سنگ به شما كمك مي كند تا از حالت سكون خارج شويد و زندگي فعال و شادي داشته باشيد.

جاسپر كندو عسلي

حضور و پیدایش سنگ جاسپر در تاریخ بشر به آغاز تمدن برمیگردد و شواهد نشان دهنده آن است که انسان های اولیه از این سنگ برای ساخت ابزار و سلاح استفاده می کرد که قدمت آن به دوران پارینه سنگی نیز برمیگردد. سختی بالای این سنگ ان را مناسب ساخت سر نیزه، چاقو و سایر ابزار های حیاتی برای بقا کرده بوده است از همین رو در طول تاریخ به وفور از آن استفاده شده است. از دیگر موارد کاربرد سنگ جاسپر که با گذشت زمان ایجاد شده است می توان به کاربرد سنگ جاسپر در ساخت سلاح اشاره کرد و همچنین از آن برای ساخت وسائل تزئینی نظیر مهره ها، طلسم ها، مجسمه ها و … استفاده میکنند.

جاسپر همانند دیگر سنگ ها و عناصر موجود در طبیعت از مواد معدنی و آلی ساخته شده است و می تواند برای انسان ها مفید و دارای خواص باشد همان طور که سنگ های دیگر نظیر سنگ اوپال، سنگ توپاز، سنگ فیروره و … برای انسان مفید هستند. در مصر باستان جاسپر قرمز را با الهه ایزیس در ارتباط می دانستند و بر این باور بودند که این سنگ نشان دهنده محافظت و تولد دوباره است. مصری ها از این سنگ در مراسمات تشییع خود استفاده می کردند و معتقد بودند که برای زندگی پس از مرگ راه گشا خواهد بود.

در فرهنگ های یونانی و رومی نیز بر این باور بودند که جاسپر دارای خواص درمانی است و از ان برای درمان بیماری ها و دفع ارواح استفاده می کردند. فراتر از اهمیت تاریخی این سنگ امروزه نیز بر این باورند که این سنگ دارای خواص ویژهی ای است که از جمله می توان به ایجاد سرزندگی جاسپر قرمز، ایجاد آرامش و تعادل عاطفی جاسپر سبز اشاره کرد. البته این نکته را باید خاطر نشان کنیم که هیچکدام از این ادعا ها به صورت علمی ثابت نشده اند اما برای افرای که انرژی و آرامش خود را از سنگ ها دریافت می کنند دارای اهمیت بالایی است.

اکثر سنگ های موجود در طبیعت به سه شکل در بازار موجود هستند که سنگ جاسپر نیز از این قضیه مستثنی نیست و به سه شکل اصل و اورجینال، مصنوعی و سنگ جاسپر آن را می توان یافت کرد که در این میان نحوه تشخیص سنگ جاسپر اصل از نمونه مصنوعی کمی مشکل به نظر می رسد که در این بخش به این موضوع می پردازیم و شما را با روش های تشخیص آن آشنا می کنیم.

رنگ : سنگ جاسپر واقعی دارای رنگ های طبیعی با جزئیات ظریف هستند که اغلب در سنگ های مصنوعی رنگ ها به صورت یکنواخت و دارای الگوهای غیر طبیعی هستند.

شفافیت: جاسپر اورجینال معمولا به صورت مات می باشد اگر چه ممکن است بعضی از آنها نیز به صورت نیمه شفاف نیز باشند اما نمونه های تقلبی و پلاستیکی به صورت کامل مات و کدر هستند.

الگو و نقشه: هر سنگ جاسپر دارای الگو و نقشه منحصر به فرد است بدین معنی که شما به ندرت می توانید دو سنگ جاسپر پیدا کنید که نقش و نگار روی آنها یکی باشد اما شما در نمونه های تقلبی می توانید سنگ هایی با طرح ها و نقوش یکسان پیدا کنید.

جلا و درخشندگی : نمونه های تقلبی سنگ جاسپر معمولا بیش از حد شیشه ای و غیر طبیعی هستند پس زمانی که شما با یک سنگ جاسپر براق و درخشان روبرو می شوید احتمالا یک سنگ تقلبی است.

بررسی سختی: سنگ جاسپر دارای سختی7 در مقیاس موس می باشد از همین رو نباید به شیشه و چاقو خراشیده شود و فقط با عناصر بالاتر از سختی 7 خراشیده می شود اما شما در نمونه های تقلبی و پلاستیکی مشاهده خواهید کرد که به راحتی خراشیده می شوند. به منظور تست این روش حتما توصیه می شود مقاله سختی سنگ های مختلف را مطالعه کنید.

بررسی دما سنگ: جاسپر اصل و واقعی به دلیل دارا بودن ترکیب معدنی در هنگام لمس آنها خنک هستند و با برخورد دست به آنها احساس خنکی به شما دست خواهد داد اما نمونه های تقلبی و پلاستیکی معمولا گرم تر و یا سبک تر به نظر می رسند.

شکستگی : به دنبال شکستگی های مخروطی (صاف و منحنی) با درخشندگی ملایم و کم باشید. اما در نمونه های تقلبی شکستگی ها بیشتر و ناهموار تر باشند.

تست رگه: یک تکه سنگ جاسپر اصل را روی یک کاشی بدون لعاب بکشید جاسپر واقعی باید رگه سفید بر روی سرامیک به جا بگذارد در حالی که در نمونه های تقلبی این رگه یا به صورت رنگی است و یا اصلا وجود ندارد.

تست آب: یک پارچه مرطوب روی جاسپر بمالید. سنگ جاسپر تقلبی رنگ شده و هنگامی برخورد با پارچه مقداری از رنگ خود را آزاد می کند.

جاسپر سنگ ماه تولد چه ماهی است؟

اين سنگ به عنوان سنگ ماه  تولد مارس شناخته مي شود و در ایران به عنوان سنگ ماه تولد فروردین شناخته می شود که به صورت مبسوط در این ارتباط در مقاله “آشنایی با سنگ ماه تولد” پرداخته ایم.

خلاصه:

سنگ جاسپر به عنوان یک سنگ نیمه قیمتی و دارای تنوع بالا شناخته می شود که در انواع رنگ ها در طبیعت یافت می شود از همین رو می تواند جوابگوی هر سلیقه ای باشد و بر روی انواع جواهرات و وسائل تزئینی بتوان از آن استفاده کرد که این امر مستلزم شناخت کلی از این سنگ است که در این مقاله همراه با تصاویر به آنها اشاره کردیم و نحوه تشخیص اصل بودن آن را بیان کردیم. شما دوستان عزیز نیز چنانچه نکته نظر و یا اطلاعاتی در مورد این سنگ زیبا دارید می توانید در بخش نظرات ما و دوستان خود را از اطلاعات ارزشمند خود آگاه سازید.

سوالات متداول

قیمت سنگ جاسپر اصل چقدر است؟

قیمت سنگ جاسپر اصل با توجه به رنگ و کیفیت آن و همچنین نادر بودن آن متغیر است و به صورت تقریبی از قیراطی صد هزار تومان به بالا شروع می شود.

سنگ جاسپر اصل تغییر رنگ می دهد؟

تغییر رنگ در سنگ جاسپر اصل وجود ندارد ولی در نمونه های مصنوعی و تقلبی تغییر رنگ می تواند ایجاد شود.

گران ترین سنگ جاسپر دنیا کدام است؟

گران‌ترین نوع سنگ جاسپر در جهان به نام “بلودستون” (Bloodstone) معروف است. این نوع سنگ جاسپر دارای رنگ قرمز تا سبز تیره با الگوهای لکه‌دار است

سنگ جاسپر در ایران در کجا یافت می شود؟

سنگ جاسپر را در ایران می تواند در مناطق خراسان و شهرهای سبزوار، قوچان و نیشابور یافت کرد.

One comment

  1. arsham

    درود.سنگ جاسپردرایران باستان برای سنگ صاب (دسته هاون)استفاده میشدسوال پرسیدم .لطفاجواب دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه