پیرسینگ چیست؟

پیرسینگ چیست؟

آیا میدانید پیرسینگ چیست؟

 «پیرسینگ» برگرفته از کلمه انگلیسی  (piercing) می باشد،که بمعنی سوراخ کردن پوست چهره و آویز کردن اشیای زینتی از این سوراخ است. نصب اشیا یا حلقه‌های تزئینی از طریق سوراخ کردن بدن، یکی از اقدامات شایع در غرب است که با سوراخ کردن گوش و آغاز شده و در ادامه به سوراخ کردن زبان و بینی، ناف و . . . کشید. امروزه، «پیرسینگ» در برخی فرهنگ ها به  هر بخشی از بدن که فکرش را بکنید، انجام می‌شود.

پیرسینگ چیست؟
پیرسینگ چیست؟

تاریخچه پیدایش پیرسینگ piercing

منشاء پیرسینگ ؟اگرچه به نظر می‌رسد پیرسینگ  اخیرا رواج یافته و به عنوان مد فشن شناخته میشود ولی اسنادی هستند که نشان می دهند پیرسینگ ریشه تاریخی داشته و در عهد باستان برای شناسایی برده ها با آویزان کردن گوشواره استفاده می شده است . سوراخ کردن زبان و گذراندن حلقه طلایی از آن نیز در بین اشراف قبیله مایا در آمریکای جنوبی مرسوم بوده است. سوراخ کردن کردن بینی نیز از قرن شانزدم در هند مرسوم بوده و سپس این فرهنگ به کشورهای غربی نیز کشیده شده است.

تاریخچه پیدایش پیرسینگ piercing
تاریخچه پیدایش پیرسینگ piercing

نکات مهم در پیرسینگ و یا سوارخ کردن بدن

پیرسینگ یا سوراخ کردن بدن برای قرار دادن جواهرات یکی از روش های پرطرفدار برای تزئین بدن می باشد  که امروزه برای هر جنس و جنسیتی محبوب شده است و اغلب از آنها در قسمت های مختلف بدن استفاده می کنند. پیرسینگ در هر قسمتی از بدن از جمله گوش، بینی، لب، سینه، شکم و حتی ناف انجام می شود  با این حال باید قبل از اقدام به پیرسینگ به موارد زیر توجه کرد.

  1. پیرسینگ باید حتما توسط پزشک یا پیرسینگ کار حرفه ای انجام شود تا کاملا به صورت بهداشتی انجام شود زیرا خطراتی نظیر عفونت در محل پیرسینگ می تواند لطمات جبران ناپذیری را وارد کند.
  2. باید مطمن شوید که زیورآلاتی که برای پیرسینگ استفاده می کنید از مواد حساسیت زا ساخته نشده اند زیرا باعث ایجاد عفونت می شوند. لازم به ذکر است که آبکاری زیورآلات نیز یک فاکتور مهم در ایجاد خارش و عفونت می باشد به طور مثال روکش نیکل که برای زیورآلات طرح طلا سفید استفاده می شود باعث ایجاد حساسیت در بعضی موارد می شود و قیمت این نوع آبکاری کم می باشد اما در طرف مقابل رودیوم نیز وجود دارد که کاملا با پوست های حساس سازگار است  و می توانید بدون مشکل از آن استفاده کنید. به منظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله آشنایی با انواع آبکاری زیورآلات مراجعه کنید.
  3. پس از پیسرسینگ نیز لازم است از جای پیرسینگ به درستی مراقبت شود و توسط مواد ضد عفونی کنند نظیر سرم شستشو و یا آب و صابون تمیز نگه داشته شود.
  4.  در صورت ایجاد خارش و عفونت در محل پیرسینگ باید سریعا به پزشک مراجعه کنید که علائمی مثل خارش، التهاب، خونریزی از علائم آن خواهد بود.

جنس زیورآالات پیرسینگ

چنس پیرسینگ معمولا از همان فلزاتی است که در ساخت زیورآلات و بدلیجات استفاده می شود برای مثال طلا، نقره، تتانیوم و … میباشد که اکثرا به صورت پیرسینگ گوش، بینی، لب و ناف دیده می شود.

سوراخ کردن گوش و آویز کردن گوشواره شایع ترین نوع از پیرسینگ می باشد که پیشینه تاریخی دارد. اغلب مردم فکر می‌کنند سوراخ کردن همه قسمت‌های گوش، بی‌خطر است اما تنها جایی که نسبتاً منطقه امنی محسوب می‌شود، همان محل قدیمی و سنتی است: نرمه گوش. سوراخ کردن لاله گوش به علت غضروفی بودن این منطقه، می‌تواند مشکل‌ساز باشد. عفونت، تورم، آبسه و حساسیت، مهم‌ترین مشکلاتی است که در اثر سوراخ کردن گوش به وجود می‌آیند. ایجاد جوشگاه و از شکل افتادن گوش هم از عوارض سوراخ کردن گوش در محل‌های غیر متعارف است. پارگی گوش به دنبال تصادف، ورزش‌های پربرخورد یا حتی نزاع‌های خانوادگی نیز از شایع‌ترین عوارض سوراخ کردن گوش محسوب می‌شوند.

پیرسینگ در لب یکی از شایعترین محل ها در چهره است. سوراخ کردن امروزی لب‌ها شامل قرار دادن حلقه‌هایی در زیر  لب است. البته شایان ذکر است که موارد دیگر انواع پیرسینگ در مقاله ای جداگانه تحت عنوان انواع پیرسینگ مورد اشاره قرار گرفته است که می توانید مشاهده کنید. 

جنس زیورآالات پیرسینگ  
گوشواره و پیرسینگ نقره

خلاصه

در نهایت به این نکته باید توجه داشت که پیرسینگ یک روش زیبایی است که می تواند به شما کمک از زیبایی بدن خود لذت ببرید اما باید حتما به صورت بهداشتی و ایمن این کار صورت گیرد از همین رو توصیه می شود حتما زیر نظر پزشک و پیرسینگ کار حرفه ای این کار انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه