آشنایی با سنگ زمرد سبز و راه های تشخیص زمرد اصل از بدل

آشنایی با سنگ زمرد سبز و راه های تشخیص زمرد اصل از بدل در راستای کمک به خریداران این سنگ ارزشمند و زیبا آماده شده است تا اصول کلی و راهنمایی در ارتباط با سنگ زمرد اصل را بیان نموده و شما را با خواص سنگ زمرد آشنا کند. جواهرات و زیورآلات همواره دارای نگین ها و سنگ ها قیمتی و نیمه قیمتی بوده اند. یکی از این سنگ ها که در بخش زیورآلات و جواهرات کار برد دارد سنگ زمرد سبز است که بسیار پرطرفدار می باشد. این سنگ قیمتی را می توان بر روی انواع گردنبند، دستبند، انگشتر و.. دید و از درخشش و شفافیت آن لذت برد.

سنگ زمرد سبز نیز همانند دیگر سنگ های قیمتی دارای نمونه های تقلبی است که به قیمت کمتر در بازار موجود میباشند و شناخت سنگ زمرد اصل از تقلبی کار پیچیده و سختی است. شاید تا به حال به این فکر کرده اید که سنگ زمرد سبز اصل چه ویژگی هایی دارد و یا روش های تشخیص سنگ زمرد سبز اصل از تقلبی چگونه است؟ و یا سنگ زمرد سبز در کجا بیشتر یافت می شود؟ در این مقاله سعی داریم تا به کلیه این سوالات پاسخ داده و شما را در خرید سنگ زمرد سبز واقعی کمک نماییم.

آشنایی با زمرد سبز و راه های تشخیص زمرد اصل از بدل

آشنایی با سنگ زمرد سبز

سنگ زمرد سبز یا امرالد (Emerald) یک سنگ گرانبها است و از نوع بریل معدنی با فرمول (Be3Al2 (SiO3) 6) می باشد که در ساختار آن مقداری کروم و وانادیوم وجود دارد که باعث سبز رنگی آن می شود. بریل دارای سختی 5/7 تا 8 در مقیاس موس است. بنابراین جزو سنگ های با سختی بالا (مقاوم در برابر شکستگی) قرار می گیرد. که در این زمینه در مقاله انواع سنگ ها و سختی آنها مطالبی را بیان نموده ایم.

آشنایی با سنگ زمرد سبز و راه های تشخیص زمرد اصل از بدل

قیمت سنگ زمرد اصل 

سنگ زمرد اصل نیز مانند سایر سنگ های قیمتی با استفاده از چهار مقیاس رنگ، وضوح، برش و وزن قیمت گذاری می شود. به طور کلی در درجه بندی سنگ های قیمتی رنگ مهم ترین معیار می باشد اما در ارتباط با زمرد وضوح و شفافیت سنگ عامل اصلی ارزش گذاری آن می باشد. سنگ زمرد خوب باید دارای رنگ سبز  روشن باشد و از طرف دیگر شفافیت و درخشندگی بالایی را داشته باشد تا بتوان به عنوان یک سنگ قیمتی  آن را محسوب کرد. در قسمت زیر به بررسی مقیاس های قیمت گذاری سنگ زمرد می پردازیم و هر کدام را به طور خلاصه بیان خواهیم کرد.

رنگ سنگ زمرد اصل

در جواهر شناسی رنگ سنگ ها به سه نوع تقسیم می شوند که شامل نوع رنگ، اشباع، تن است. سنگ زمرد در رنگ های سبز- زرد و سبز-آبی ظاهر می شوند در حالی که رنگ پایه و اصلی آنها سبز است. رنگ های زرد و آبی رنگ های ثانویه موجود در زمرد هستند. تنها سنگ هایی که دارای تن متوسط رو به تاریک هستند زمرد می باشند سنگ هایی که دارای تن سبز روشن هستند به اسم سبز بری شناخته می شوند. بهترین زمرد دارای تن رنگ تقریبا 75 درصدی است و تن رنگ صفر درصد بی رنگ و صد در صد سیاه کامل می باشد. از لحاظ اشباع رنگ نیز زمردی که دارای رنگ اشباع مناسب است وضوح و شفافیت بالایی را دارا می باشد. از لحاظ اشباع رنگ زمرد هایی که دارای سبز خاکستری مباشند به صورت طبیعی می باشند و ارزش بالایی را دارا هستند.

وضوح و شفافیت سنگ زمرد 

سنگ زمرد ممکن است بر روی سطح خود دارای شکاف های متعدد باشند . بر خلاف الماس  که برای دیدن شکاف های آن باید از میکروسکوپ استفاده کرد می توان برای دیدن شکاف های بر روی زمرد از چشم کمک گرفت. اگر بر روی زمرد شکافی وجود نداشته باشد می توان گفت که این زمرد بی عیب و نقص است البته باید خاطر نشان سازیم که چنین سنگ های بسیار نادر هستند.سنگ های زمردی که حداکثر تا 15 درصد دارای رنگ های ثانویه هستند قیمت بالایی را دارا میباشند.

قیمت سنگ زمرد اصل

بازسازی و شارژ زمرد

سنگ زمرد های اغلب دارای شیار ها و سوراخ هایی بر روی خود هستند. برای پر کردن شیار ها و افزایش شفافیت زمرد اغلب از روغن سدر استفاده می شود که دارای شاخص انکسار مشابه با زمرد است. البته روغن ها و پلیمر های دیگری مثل option نیز برای این کار استفاده میشود  که دارای شاخص انکسار مشابه با زمرد هستند.

سنگ زمرد در کجا یافت می شود؟

سنگ زمرد ها در مصر در حدود 1500 سال قبل از میلاد مسیح در کوه smaragdus  یافت شده است و در هند و اتریش در حدود قرن 14 میلادی استخراج شده است. معادن مصر توسط امپراطوری های رومی و بیزانس و بعدا توسط فاتحان اسلامی مورد بهره برداری قرار گرفته اند. بهره برداری از معادن مصر بعد از کشف ذخایر زمرد در کلمبیا متوقف شد و از آنها تنها خرابه هایی باقی مانده است.

کلمبیا بزرگترین تولید کننده زمرد جهان است و تقریبا 50 تا 95 درصد تولید جهانی را در اختیار دارد. درصد استخراج زمرد در کلمبیا بستگی به سال متفاوت است. تولید زمرد کلمبیا در دهه های گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است و از سال 2000 تا 2010 به میزان 78 درصد افزایش یافته است. سه معدن اصلی تولید زمرد در کلمبیا عبارتند از Muzo, cosuez, chivor.

زمرد های نادر تریپیکه در کلمبیا یافت می شود و به وسیله پرتو های شبه تاریک قابل تشخیص است. یکی دیگر از بزرگترین تولید کنندگان زمرد در جهان زامیبیا است که معادن kagem آن در سال 2004 نزدیک به بیست درصد زمرد جهان را تولید کرد. علاوه بر این کشور های که تولید کنندگان عمده زمرد در جهان هستند کشور های افغانستان، استرالیا، اتریش،برزیل، بلغارستان،کامبوج،چین،مصر، اتیوپی، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا،قزاقستان،ماداگاسکار و  چند کشور دیگر معادن زمرد را در دل خود دارا می باشند.

آشنایی با سنگ زمرد سبز و راه های تشخیص زمرد اصل از بدل

راه های تشخیص سنگ زمرد اصل از بدل

سنگ زمرد نیز مانند سایز سنگ های قیمتی دارای نمونه تقلبی است که از جنس شیشه درست شده اند. چندین راه برای اطمینان از اصل بودن زمرد وجود دارد که در قسمت زیر  چندین مورد از راه های تشخیص سنگ زمرد اصل از بدل  اشاره خواهیم کرد.

استفاده از لنز بزرگنمایی یا لوپ جواهر سازی 

با استفاده از بزرگنمایی و قرار دادن پرتو نور در راستای سنگ می توانید شیار ها و حباب های موجود در زمرد اصل را پیدا کنید و یکی از روش های متداول تشخیص اصل بودن سنگ زمرد می باشد. اگر شیار ها و حباب های داخل سنگ زمرد را مشاهده کردید می توانید اطمینان حاصل کنید که این سنگ اصل است گرچه نمی توان گفت که حتما زمرد اصل است.  اگر سنگ جواهر شما بسیار واضح باشد ممکن است یک میراندا مصنوعی باشد.

درخشان بودن آن را بررسی کنید

زمرد واقعی معمولا در زیر نور بدون فلاش های رنگارنگ ظلاهر می شوند و اگر جواهر شما یک هاله رنگین کمانی چشم نواز تولید کرد می توانید نتیجه بگیرید که زمرد نیست.

سنگ زمرد سبز

رنگ را بررسی کنید.

بریل معدنی فقط زمرد است اگر سبز تاریک و یا سبز آبی باشد. بریل سبز – زرد را هیلدور می نامند و بریل سبز روشن را فقط بریل سبز نامیده می شود. سنگ های سبز –زرد ممکن است گارنت یا الیوین باشند. از همین رو می توانید با بررسی رنگ سنگ زمرد به اصل بودن سنگ زمرد پی ببرید.

به لبه های سنگ نگاه کنید

شیشه و سایر مواد ضعیف به سرعت از بین می روند. اگر لبه ها نرم و شکننده باشند احتمالا زمرد تقلبی است. سنگ های تقلبی جعلی اغلب دارای یک بافت کمرنگ شبیه پوست پرتقال هستند و لبه های های آن کمی گرد میباشد.

لایه های سنگ را بررسی کنید

جواهرات تقلبی از دو یا سه لایه مختلف ساخته شده اند  که اغلب یک لایه سبز رنگ بین دو لایه قرار می گیرد. اگر سنگ را در داخل آب بیندازید می توانید لایه های دیگر را مشاهده کنید. این روش را می توان آسان ترین راه تشخیص سنگ زمرد اصل از بدل دانست که در خانه نیز قابلیت انجام دارد.

استفاده از میکروسکوپ

سنگ های قیمتی از جهات مختلف رنگ های مختلفی را نشان می دهند. یکی از ابزار های تشخیص سنگ زمرد واقعی استفاده از این وسیله است . زمرد های واقعی زمانی که در معرض نور قرار میگردند به صورت دی کروی هستند و یک نور زرد رنگ شبیه زرد در آنها ظاهر می شود.

خواص سنگ زمرد اصل

اعتقاد بر این است که سنگ زمرد اصل دارای خواص درمانی می باشد و در طب جایگزینی برای درمان بیماری های مختلف مانند مشکلات چشم، سردرد و مشکلات گوارشی استفاده می باشد. در اعمال معنوی، سنگ زمرد با چاکرای قلب مرتبط است و اعتقاد بر این است که به تعادل عاطفی و رشد معنوی کمک می کند. علاوه بر این، سنگ زمرد به عنوان نمادی از سلطنت و قدرت در طول تاریخ استفاده شده است. از همین رو داشتن یک سنگ زمرد در قالب یک گردنبند نقره زنانه و گردنبند مردانه استیل می تواند به شما کمک کند تا با هزینه ای اندک از این سنگ زیبا با خواص و ویژگی های باورنکردنی استفاده کنید.

نحوه نگهداری از سنگ زمرد اصل 

نگهداری صحیح از سنگ زمرد سبب درخشش و ماندگاری این سنگ خوش رنگ می شود از همین رو در ارتباط با نگهداری صحیح از آن همواره باید به نکاتی توجه شود که به چندین نکته در اینجا اشاره می کنیم.

  1. از قرار دادن سنگ زمرد در معرض دمای بالا و تغییرات دمایی خود داری کنید.
  2. از قرار دادن زمرد در جلوی نور خورشید جلوگیری شود.
  3. از قرار دادن سنگ زمرد در معرض مواد شیمیایی نظیر عطر و ادکلن و اسپری جدا خودداری کنید.
  4. سنگ زمرد را می توانید با استفاده از یک پارچه نرم و یا صابون ملایم تمیز کنید.
  5. جواهرات و زیورآلات دارای زمرد و یا خود زمرد را در داخل کیسه جداگانه نگهداری کنید تا خراشیده نشوند.
  6. بررسی دوره ای سنگ زمرد باعث می شود یکپارچگی سنگ حفظ شود و در نتیجه از ارزش آن کاسته نشود.

زمرد سنگ چه ماهی است؟

سنگ زمرد به عنوان یک سنگ خوش رنگ و زیبا برای استفاده متولدین خرداد و ماه اردیبهشت مناسب می باشد که در این زمینه در مقاله “سنگ ماه تولد” مطالبی را بیان نموده ایم.

خلاصه 

زمرد اصل یکی از خوش رنگ ترین سنگ های جواهری می باشد که با توجه به قیمت بالای آن می تواند حساسیت های زیادی در خرید آن داشت از همین رو با ارائه این مقاله سعی در معرفی این سنگ زیبا و درخشان داشته ایم و از سوی دیگر خواص و  ویژگی های آن را برشمردیم و شما عزیزان را با راه های تشخیص سنگ زمرد اصل از بدل آشنا کردیم. بی شک مطالب ارائه شده در این مقاله می تواند کمک شایانی به خرید مطمن شما عزیزان داشته باشد همچنین توصیه می شود برای خرید سنگ زمرد اصل از یک جواهرشناس کمک بگیرید. در انتها شما مشتریان و دوستان عزیز می توانید نظرات خود را در مورد سنگ زمرد با ما در میان بگذارید تا از راهنمایی ها و تجارب شما عزیزان نیز استفاده شود.

10 comments

  1. بهنام امیریان

    سلام من داشتم بالودرخاکبرداری میکردم که بایک سنگ یابه عبارتی مثل گاوصندوق اززیرخاک بیرون آمد،برحسب کنجکاوی شکاندن ازداخلش یک سنگ سبزرنگ بسیاربسیارصاف وخوش رنگ که شبیه یک مهرمیباشدیایک تیکه سنگ قرمزاحتمالاشبیه نگین انگشترمیباشدویک جمجمه واسگلت خشک شده یک بچه مارحدود۱۵ سانتی که بشکل چنبره زده داخل صندوق قرارداشت.ضمنابوی بسیاربدی لحظه ایکه صندوق شکست به مشامم خورد.خواهشمندم راهنمایی بفرماییداین سنگهاچه نوع سنگهایی هستن؟
    لازم به ذکراست:
    وزن سنگ سبز۱۳ونیم گرم
    وزن سنگ قرمزتقریبابین نیم تایک گرم میباشد.
    باتقدیم احترام

    1. با سلام و عرض ادب.
      متاسفانه با این توضیحات نمیتونم کمکی کنم و نظری بدم. حتما به یک سنگ شناس به صورت حضوری مراجعه بفرمایید

    2. رسول

      باعرض سلام و احترام خدمت شما
      بنده یه سنگ زمرد اصلی خام دارم ومیخوام بفروشمش اگه کسی خواست من در خدمتم این پیج اینستاگرام هستش دایرکت پیام بده
      یاعلی
      mongialam_313

  2. احسان

    با سلام و خسته نباشید جهت مزالب ارزشمندتان تشکر میکنم مقداری بلور سبز روی یک ماسه سنگ فشرده پیدا کرده ام بدلیل کرونا نتونستم جای معتبر ببرم ولی یکی از اساتید دانشگاه با لوپ نگاه کرد گفتن احتمالا گارنت یا زمرد هست اگر جهت شناسایی همکاری کنید میشه در ادامه با هم همکاری خیلی زیادی داشته باشیم.

    1. با سلام و عرض ادب. متاسفانه از راه دور نمیشه چیزی گفت و حتما باید به یک سنگ شناس به صورت حضوری نشون بدید. ?

  3. علی پیردل

    سلام استاد.سال قبل پیش یک پیرمرد پرستار خصوصی کارمیکردم ویک دخترکه اون هم خارج بود کسی رو نداشت.یه روز منو صدا کرد گفت احتمال داره چند روز دیگه بمیرم.چند ماه است که حقوق تو ندادم این قوطی رو بجای دستمزد میدم که مدیونت نباشم موقع جوانی از خارج اوردم.گرفتم باز کردم تمام تکه سنگ سبز,سبززرد سبز خاکی وسوراخ دار باشیار سبز اینا چه سنگی هستن.

    1. علی پیردل

      اموزنده,خوب,عالیی متنوع

    2. با سلام و عرض ادب‌.
      به یک شخص سنگ شناس مراجعه کنید تا از نزدیک راهنماییتون کنند و نتیجه بهتری بگیرید.

  4. امیر

    با سلام خسته نباشید آیا راهی است که نوع زمرد ها رو از همشناسایی کنیم مثل زمرد پنجشیر افغان و زمرد کلمبیا ممنون

  5. ااااااااا

    سلام چند سال پیش ی سنگ نیم کیلویی که رگه های سبز و قرمز و آبی داشت و انتهاش چیزی شیشه ای سبز شبیه زمرد که داخل شیشه چند تا حفره داشت بردن نشون دادن گفتن سنگ‌ شیشه هست آیا راست گفتن یا دروغ من بچه بودم دیگه اون‌سنگ‌ رو ندیدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه