آشنایی با فلز کبالت در دنیای زیورآلات

آشنایی با فلز کبالت در دنیای زیورآلات

در مقالات قبلی فلزات به کار رفته در صنعت ساخت زیورآلات از جمله فلز طلا، فلز نقره، فلز تیتانیوم و فلز پلاتین را مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله از لوکس گلامور می خواهیم یکی از سخت ترین فلزات به کار رفته در صنعت زیورآلات را بررسی کنیم.

استفاده از فلز کبالت در ساخت زیورآلات و بدلیجات

کبالت فلزی است با طول عمر بالا و به مراتب سرسختر از پلاتین که به دلیل قیمت مناسب و تحمل پذیری بالا در برابر خط و خش بسیار مورد توجه کمپانی های ساخت زیورآلات قرار گرفته است. چگالی کم کبالت این امکان را فراهم میسازد تا زیورآلاتی با وزن به مراتب پایین تر از سایر فلزات ساخت همچنین مقاومت این فلز در برابر خوردگی و زنگ زدگی به حدی بالاست که در ساخت موتورهای جت نیز مورد استفاده قرار میگیرد. زیورآلات ساخته شده از فلز کبالت باعث ایجاد حساسیت و یا خارش بر روی پوست نمی شود و این امر زیورآلات و بدلیجات کبالتی را برای اشخاصی که پوست حساسی دارند مناسب می سازد.آشنایی با فلز کبالت در دنیای زیورآلات

همانطور که اشاره شد فلز کبالت از سختی و مقاومت بالایی برخوردار است،به اندازه ای که سختتر از تمام فلزات به کار رفته در صنعت زیورآلات از جمله طلا، نقره، پلاتین، پالادیوم، تیتانیوم و استیل به شمار می آید

از فلز کبالت در ساخت زیورآلات و بدلیجات از جمله انواع دستبند، انگشتر، گردنبند و گوشواره استفاده می شود.در زیورآلات ساخته شده از این فلز معمولا از طرح ها و الگوهای ساده تر استفاده می شود که دلیل این کار مقاومت بالای این فلز در برابر چکش خواری و اعمال طرح می باشد ولی در مقابل مقاومت زیاد این فلز در برابر تغییر رنگ و خط و خش بسیار بالاست و این مزیت می تواند طرح های ساده آنرا جبران کند البته ناگفته نماند که زیورآلات ساده و کم نقش و نگار نیز طرفداران خاص خود را دارند.

 

 

جمع بندی

اکنون انتخاب با شما کاربران گرامی است، پس از آشنایی با خواص فلز کبالت در دنیای زیورآلات و بدلیجات و همچنین آگاهی از نقات قوت و ضعف این فلز، و با توجه به سلیقه، شرایط کاری و روزمره خود میتوانید انتخاب مناسبی برای خود داشته باشید. برای مثال اگر شما به زیورآلاتی که با نقش و نگار ریز و ظریف تزئین داده شده است علاقه مند هستید، زیورآلات کبالتی گزینه مناسبی برای شما نیستند؛ ولی برعکس اگر به نقش و نگاره ساده علاقه مند هستید و بطور مداوم استفاده میکنید پیشنهاد میکنیم زیورآلات کبالتی را با توجه به سبکی و چگالی پایین کبالت و همچنین مقاومت در برابر تغییر رنگ و خط و خش انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه