نحوه و آموزش ساخت دستبند نقره

6 مرحله نحوه و آموزش ساخت دستبند نقره

نحوه و آموزش ساخت دستبند نقره شاید یکی از کنجکاوی ها و علایق همه ما باشد که اطلاعاتی در این مورد داشته باشیم و چه بسا در صورت تمایل به عنوان شغل اول و یا دوم میتوانیم در نظر بگیریم. بی شک امروزه ساخت زیورآلات یکی پرمتقاضی ترین شغل ها محسوب می شود که به چندین بخش ساخت بدلیجات، نقره و طلا تقسیم می شود که در مقالات قبلی به برررسی نحوه ساخت دستبند مهره ای و نحوه ساخت دستبند رشته ای پرداخته ایم اما باید این نکته را در نظر بگیریم که تقریبا ساخت بدلیجات در ایران مقرون به صرفه نیست از همین رو کمتر کسی سراغ آن می رود.

امروزه اغلب صنعت کاران بر روی ساخت طلا و نقره کار می کنند که تقریبا فرآیند ساخت آنها یکی می باشد که در این بخش ما به ساخت دستبند نقره دخترانه و مردانه خواهیم پرداخت.

مرحلقه اول: انتخاب طرح و طراحی دستبند نقره

اولین مرحله در آموزش ساخت دستبند نقره انتخاب طرح و طراحی آن است که می تواند با استفاده از خلاقیت فردی و یا استفاده از طرح های دیگر موجود در بازار باشد که به دو روش صورت می گیرد.

برای طراحی زیورآلات می توان به صورت سنتی طرح آن را روی کاغذ کشید و با استفاده از از اره و یا وسایل دیگر آن را برش داد که به صورت تک بعدی در خواهد آمد و نگین کاری بر روی آن به سختی صورت خواهد گرفت.

روش دوم استفاده از نرم افزار های طراحی زیورآلات نظیر 3DMAX یا نرم افزار ماتریکس می باشد که بهترین نرم افزار ماتریکس می باشد که شکل دستبند را به صورت سه بعدی طراحی خواهد کرد که از دقت فوق العاده بالایی برخوردار است و نگین های قرار گرفته شده بر روی طرح های ماتریکس اغلب به صورت مخراج کاری خواهند بود. لازم به ذکر است که از نرم افزار ماتریکس برای ساخت انواع انگشتر نقره زنانه ، سرویس نقره، انگشتر مردانه نقره و … نیز استفاده می شود.

معرفی 5 نرم افزار کاربردی در زمینه طراحی زیورآلات و جواهرات
معرفی 5 نرم افزار کاربردی در زمینه طراحی زیورآلات و جواهرات

مرحله دوم آموزش ساخت دستبند نقره: قالب گیری

دومین مرحله در نحوه و آموزش ساخت دستبند نقره قالب گیری می باشد.در این روش طرح اولیه آماده شده به وسیله نرم افزار قالب گیری خواهد شد که با استفاده از پرینتر سه بعدی و یا ریخته صورت خواهد گرفت که قالبی پلیمری به دست خواهد آمد، حال شما یک طرح پلیمری از دستبند نقره دخترانه و یا مردانه را خواهید داشت که آماده ساخت و موم زنی می باشد.

مرحله سوم آموزش ساخت دستبند نقره: ریخته گری

حال نوبت آن رسیده است که ریخته گری روی طرح پلیمری دستبند انجام شود که بدین شکل است که تزریق نقره تحت فشار بر روی طرح سیلیکونی صورت می پذیرد تا فلز نقره آب شده در جای جای طرح قرار بگیرد و سپس اقدام به سرد کردن و جدا کردن قالب از طرح پلیمری می کنند. در این مرحله طرح اولیه به دست آمده است و دستبند نقره ، انگشتر نقره، سرویس نقره و … آماده برش و فرز کاری می شود تا طرح کاملا آماده شود.

مرحله چهارم آموزش ساخت دستبند نقره: پولیش و صیقل دهی

بعد از برش و فرز نوبت به صیقل دهی و پولیش دستبند نقره و یا انگشتر نقره می رسد که این کار با ابزار و مواد مخصوص صورت می گیرد که باعث ایجاد سطحی صاف و آینه ای بر روی نقره می شود.

مرحله پنجم آبکاری

آبکاری نیز یکی از مهم ترین مراحل در ساخت دستبند نقره و یا انگشتر نقره می باشد که اغلب با استفاده از رودیوم و شمش طلای 18 عیار این کار انجام می گیرد و در صورتی که بخواهیم رنگ نقره کاملا شبیه طلا سفید باشد از روکش رودیوم استفاده خواهد شد و در صورت نیاز برای ایجاد رنگ طلایی بر روی دستبند از روکش آب طلای 18 عیار استفاده می کنیم

مرحله ششم. نگین کاری و مخراج کاری

آخرین مرحله در فرآیند ساخت زیورآلات نقره استفاده از نگین و یا تراش بر روی آنها می باشد که اغلب به صورت اتومات و با استفاده از دستگاه تراش و یا نگین زن صورت می گیرد که باعث درخشندگی بالای آنها می شود.

خلاصه نویسی

برای ساخت و طراحی زیورآلات نقره شاید به هفته ها زمان لازم است که فرآیندی طولانی و زمان بر است که در موقع خرید شامل اجرت زیورآلات می باشد از همین رو توصیه می شود علاقمندان به بخش های تولید و یا طراحی زیورآلات نقره ابتدا آموزش های لازم را ببنید و سپس با خرید تجهیزات اقدام به تولید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه