تشخیص طلای تقلبی سکه

8 روش تشخیص طلا از بدل

تشخیص طلا یکی از دغدغه های اصلی افرادی است که به هر دلیلی با طلا سرو کار دارند و قطعا نیاز به یادگیری روش تشخیص طلا در این افراد کاملا محسوس است.در طول چند دهه، بلاخص در طی این سال های اخیر تولید زیورآلات تقلبی رو به افزایش بوده است که گاهی تشخیص طلای اصلی از تقلبی را کار بسیار دشواری کرده است که در بعضی موارد فروشندگان زبده و با تجربه در این عرصه را نیز دچار سردرگمی میکند.

در ساخت زیورآلات از انواع فلزات استفاده می شود که می توانید در مقاله “آشنایی با فلزات مورد استفاده در زیورآلات” آنها را به صورت مفصل مطالعه کنید. در این مقاله ما تمام فلزات مورد استفاده در زیورآلات مثل نقره و استیل و تیتانیوم به جز فلز طلا را تقلبی در نظر می گیریم و هدف ما تشخیص طلا از بدل است.

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به دنبال شناسایی طلا اصل هستند یا نگران طلا نبودن انگشتر و دستبند خود هستید خبر خوب برای شما این است که با مطالعه این مقاله از لوکس گلامور خواهید توانست طلای تقلبی را از اصلی به راحتی تشخیص دهید.

تشخیص طلا تقلبی از اصل

روش های تشخیص طلا اصل

با توجه به قیمت بالای طلا در بازار های جهانی و ارزشمند بودن فلز طلا تشخیص طلای تقلبی از اصلی از اهمیت زیادی برخوردار است. روش های مختلف و زیادی برای تشخیص طلای تقلبی و طلای اصل وجود دارد که بر اساس معیارهایی از درجه و اعتبار مختلفی برخوردار هستند. در اینجا ما با ارائه 7 روش تشخیص طلای تقلبی ساده و به روز و تأیید شده که میتوانید از آن ها برای تشخیص طلا در منزل استفده کنید به شما کمک میکنیم تا بتوانید در تشخیص زیورآلات طلا هوشمندانه عمل کنید.

سریعترین روش تشخیص طلا

سریعترین و دم دستی ترین روش تشخیص طلا که در اولین فرصت باید به دنبال آن باشید موارد حک شده بر روی بدنه زیور است. مانند زیورآلات نقره ، طلا نیز دارای کد های مخصوص خود است که کارگاه های تولید طلا حتما بر روی محصولات خود حک می کنند و می توانید با استفاده از آن ها به اصالت طلا پی ببرید.

کد های طلا

کدهای زیورآلات طلا عبارتند از 375، 500، 583، 585، 750، 916، 958، 999 اگر بر روی بدنه انگشتر یا طلای خود یکی از این اعداد را دیدید احتمالا طلاست. این اعداد نشان دهنده عیار طلای شماست به طور مثال 750 نشان دهنده طلای 18 عیار است

کد های دیگری نیز مانند ,E,T, W,Y,R و … ممکن است باشد که نشان دهنده شهر تولید کننده و یا رنگ اصلی بدنه است. و مهمترین بخش در تشخیص خانگی طلا همان کد های عددی گفته شده در بالاست.

نکته: حتما در نظر داشته باشید که این کدها فقط نشانه ای از طلا بودن است و دلیل قطعی نیست. ممکن است بر روی استیل و یا نقره نیز این اعداد به منظور کلاه برداری حک شده باشد.

تشخیص طلا به وسیله ی آهنربا

یکی از روش های ساده و خانگی تشخیص طلا استفاده از آهنربا است که در همه منازل نیز معمولا یافت می شود. یک نکته کلیدی درباره طلا و نقره این است که نقره و طلا با خلوص بالا و اصل جذب آهنربا نمیشوند بر این اساس اگر شما زیورآلات طلا و نقره ای داشته باشید که جذب آهنربا میشود میتوانید نتیجه بگیرید که در زیورآلات شما ناخالصی وجود دارد. لازم به ذکر است که آهنربا هر چه قدر هم قویتر باشد بازهم نمیتواند طلا و نقره اصل را ربایش کند.

تشخیص طلا با استفاده از آهنربا

پس در نتیجه یکی از روش های شناسایی در منزل و خانگی طلای تقلبی استفاده از آهنربا است. هر چند نمیتوان برای تشخیص طلا فقط به آهنربا اکتفا کرد چرا که نقره نیز جذب آهنربا نمیشود و نمیتوان برای تشخیص طلا فقط با استفاده آهنربا به اطمینان 100 درصدی رسید

تشخیص طلا با استفاده از یخ

تشخیص سریع طلا به وسیله ی یخ

یک نکته مهم دیگری که در رابطه با تشخیص طلا تقلبی باید در نظر داشته باشید این است که طلا و نقره در عین حال که رسانای الکتریسیته بسیار قوی هستند رسانش گرمایی خوبی ( مخصوصا نقره ) نسبت به سایر فلزات را نیز دارا میباشند. به طوری که اگر شما بر روی یک تکه یخ طلا و نقره ی خود را قرار دهید ( زیورآلاتی که دمای آن در حد دمای اتاق باشد )؛ مشاهده خواهید کرد که سرعت ذوب یخ بالا می باشد که گویی شی داغی را روی آن قرار داده اید که این خاصیت اشاره به رسانش گرمایی بسیار قوی طلا و نقره اصل می باشد. استفاده از این روش نیز در خانه میسر است و می توانید به راحتی از آن در خانه و منزل خود استفاده کنید.

تشخیص طلا بوسیله ی پینگ( تست بر اساس صدای شمش )

میتوانید با یک فلز دیگر به یک شمش ضربه ای وارد کنید، این عمل در شمشهای غیر تقلبی صدایی شبیه به صدای زنگ را ساطع می کند که انتشار این صدا حدودا یک تا دو ثانیه به طول می انجامد.

تشخیص طلا اصل از تقلبی بوسیله ی اسید

روش دیگری که در تخشیص طلا از آن استفاده می شود استفاده از اسید یا مواد اسیدی قوی مانند وایتکس است. در انجام این آزمایش احتیاط کنید زیرا اسید یک ماده خورنده می باشد و ممکن است به زیورآلات شما آسیب برساند.
یک قطره از اسید را روی شمش بریزید، به دلیل اسیدی بودن شمش تغییر رنگ می دهد اگر به قرمز، فهوه ای یا سبز تغییر رنگ دهد در این صورت شمش اصل است در غیر این صورت نشان از تقلبی بودن شمش می باشد. در حالت کلی این روش را به خاطر ضرری که برای زیورآلات دارد پیشنهاد نمی کنیم.

استفاده از اسید برای تشخیص طلای اصل از تقلبی

تشخیص طلا اصل با حرارت و سوزاندن

به دلیل آبکاری انجام شده بر روی زیورآلات مختلف ، سوزاندن می تواند با از بین بردن لایه بیرونی نمایی از طلای تقلبی را به شما بدهد.

اگر زیور یا شمش در مقابل حرارت فندک یا کبریت به مدت یک دقیقه دوام آورد و تغییر رنگ نداد می توانید به طلا بودن آن مطمئن شوید و اگر سیاه شد یا تغییر رنگ داد طلای تقلبی خواهد بود.

استفاده از وزن و چگالی برای تعیین اصالت طلا

چگالی طلا تقریباً 19.3 گرم در میلی لیتر (g/mL) است. هرچه چگالی اقلام طلای (شمش یا زیورآلات طلا) به این رقم نزدیکتر باشد، خلوص طلا بیشتری خواهد بود.

برای یافتن چگالی اجناس طلای خود، به یک ترازو که بر حسب گرم اندازه می‌گیرد و یک ظرف با علامت‌گذاری بر حسب میلی‌لیتر که به اندازه کافی بزرگ باشد تا زیورآلات یا جنس شما در آن به راحتی قرار بگیرد، نیاز دارید.

کالای خود را وزن کرده و وزن آن را بر حسب گرم یادداشت کنید. سپس ظرف خود را روی یک سطح صاف قرار دهید و تا نیمه آن را با آب پر کنید. میزان پر بودن ظرف را بر حسب میلی لیتر یادداشت کنید. کالای خود را با احتیاط داخل ظرف قرار دهید به طوری که آب به اطراف پاشیده نشود. حالا سطح آب جدید را به میلی متر بنویسید. سپس اندازه‌گیری اول را از اندازه‌گیری دوم کم کنید تا بفهمید آیتم شما چند میلی‌لیتر آب جابجا کرده است این حجم مورد نظر را به شما می دهد.

برای یافتن چگالی کالای طلای خود، حجم آن را بر وزن آن تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر وزن طلا شما 40 گرم و حجم آن 2.2 میلی لیتر است، چگالی آن 40 / 2.2 خواهد بود که 18.18 گرم در میلی لیتر است. از آنجایی که چگالی طلا 19.3 گرم در میلی لیتر است، این احتمال وجود دارد که کالای شما بیشتر از طلای واقعی باشد. البته، فلزات دیگر وزنی مشابه طلا دارند، بنابراین این آزمایش راهنمای خوبی است ولی دقیق نیست و برای تست اصالت طلا تنها به این روش اکتفا نکنید.

تشخیص طلای اصلی با استفاده از وزن یکی از روش های قدیمی است که برای تشخیص عیار و نا خالصی طلا به کار می بردند.

تست طلای اصلی با توجه به وزن سکه طلا

تشخیص طلا به وسیله گاز زدن

شاید جالب باشد که بدانید روشی که در فیلم ها نشان می دهند واقعا درست است و شما می توانید با گاز زدن فلز به طلا بودن آن پی ببرید. هرچند این روش یک روش مطمئن نیست ولی می توان با استفاده از این روش به بدل بودن زیورآلات شک کرد و فهمید که طلا نیست. همانطور که در مقاله “ آشنایی با فلز طلا ” طلا یک فلز نرم است که می تواند به راحتی خم شود. پس اگر زیورآلات طلا را به آرامی گاز بگیرید و با دقت نگاه کنید می توانید جای دندان های خود را به راحتی مشاهده کنید. برای تشخیص عیار طلا نیز می توانید از این روش استفاده کنید چرا که هرچقدر عیار طلا بیشتر شود نرم تر می شود و جای دندان شما بیشتر مشخص خواهد شد.

جمع بندی

کسانی که به خرید زیورآلات علاقه دارند و یا حتی کسانی که اطلاعات کمی درباره زیورآلات دارند می دانند که طلا از جمله زیورآلات و جواهرات گران قیمت است که اگر در خرید آن دقت کافی صورت نگیرد ممکن است باعث ضرر مالی بزرگی برای افراد شود. بنابرین یکی از نگرانی های افرادی که می خواهند طلا خریداری کنند تشخیص طلای تقلبی از اصلی می باشد. در این مقاله از لوکس گلامور 6 روش به منظور شناخت طلای اصلی از تقلبی یا طلای ناخالص ارائه شد که می توانید به راحتی از آن ها استفاده کنید

6 comments

  1. F.T

    بسیار روش های عالی بود
    ازنظر من خیلی خیلی
    روش های عالی عالی

  2. مهران

    سلام ، من قصد خرید شمش طلا دارم طور بفهمم که شمش اصل است و در میان ان فلز دیگری نیست؟با آهنربا میشه فهید؟ شمش یک کیلویی میخوام بخرم

    1. مجید

      سلام
      روش ششم شما اشتباه است !
      بعدازیادداشت کردن جرم طلا، درمرحله بعدباید حجم طلا رو بااستفاده از اختلاف حجم ظرف آب ، بعدازقراردادن طلا وقبل ازآن، اندازه گیری کرد.
      دراینجابایدازیک ظرف مدرج مثل یک بشراستفاده کرد که بشود اختلاف حجم رو ازروی ظرف خواند.
      حاصل تقسیم جرم طلا به حجم آب جابجاشده برابربا جرم مخصوص طلا یاهمان 19.3 خواهدشد.

      1. تیام

        دقیقا با شما موافقم اخه دوست عزیز نویسنده البته که ممنون بخاطر دلواپسی برای مردم ولی لطفا تا حرفی یا فرمولی یا اصلا روش حل معادله رو خودمون درست یاد نگرفته باشیم چه اصراریه که به فکر انتقال اون دانش که نداریم باشیم شاید با همین روش مسخره شما یکی تمام زندگیش بواسطه فرمول شما بر باد میرفت بعد شما پاسخگو بودید به ولله که نبودید یا بهتر بگم نخواهیم بود.من هر جور محاسبه کردم طبق فرمول شما جواب تمام تست‌ها شد عدد ۱ چون فقط داریم جرم و ایکس قرار میدیم و ایکس تقسیم بر ایکس می‌شود……..

        1. ممنون از دقت نظر شما. بخش مورد نظر شما تصحیح شد.

      2. با سلام و عرض ادب. بخش مورد نظر شما تصحیح شد. ممنون از دقت نظر و لطف شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه