بریل چه نوع سنگی است و چه کاربرد هایی دارد؟

بریل چه نوع سنگی است و چه کاربرد هایی دارد؟

سنگ های معدنی همواره یکی از پرکاربرترین ابزارها در زندگی بشر بوده اند. در مقالات گذشته به بررسی چندین سنگ از جمله یاقوت سرخ، ساقوت کبود، ژئود  و … پرداخته ایم در این مقاله نیز سعی داریم سنگ بریل را بررسی نماییم . یکی از کابرد های اصلی سنگ در بخش جواهرات و زیورآلات می باشد سنگ بریل نیز یکی از سنگ ها و نگین های پرکاربرد در بخش زیورآلات بوده است که در این مقاله قصد داریم با بررسی ساختار آن به پرسش هایی در ارتباط با اینکه سنگ بریل چگونه است؟ سنگ بریل به چند نوع تقسیم می شود و سنگ بریل چه کاربرد هایی  دارد بپردازیم به همین منظور توصیه می شود مقاله مربوط به سنگ بریل را با دقت مطالعه فرمایید.

نمونه سنگ های بریل

ساختار شیمیایی بریل

بریل ماده معدنی تشکیل شده از آلومینیوم تریسیلیکیت برلیوم با فرمول شیمایی Be3Al2Si6O18 است. انواع شناخته شده بریل شامل زمرد و آکومارین می باشد.  سنگ بریل به طور طبیعی از بلور های شش ضلعی تشکیل شده است که گاهی اندازه بریل به چند متر نیز می رسد. بریل خالص به صورت بی رنگ  است اما گاها وجود ناخالصی در آن باعث تشکیل بریل سبز، آبی، زرد و قرمز می شود. لازم به ذکر است که بریل قرمز جزو نادرترین بریل ها می باشد. بریل منبع اصلی منیزیم برلیم است.  نام بریل از یک کلمه فرانسوی مشتق شده است و به معنی سنگ گرانبهای سبز آبی می باشد.  برای اولین بار در ایتالیا در قرن 13 برای ساخت عینک استفاده شد ولی عینک های ساخته شده از بریل به اندازه کافی شفاف و روشن نبودند از همین رو در زبان آلمانی به عینک بریلن و در هلندی بریل و در دانمارکی بریلر گفته می شود. بریل در رنگ های مختلف اغلب در پگماتیت های گرانیت یافت می شود که به صورت پگماتیت گرانیت می توان آن را در میکاشیست در کوه های اورال و کوه سنگ آهک کلمبیا یافت کرد. بریل اغلب همراه با قلع و کانسار های تنگستن است. بریل در اروپا و در کشورهایی نظیر نروژ، اتریش، آلمان، سوئد، ایرلند و روسیه وجود دارد. همچنین این سنگ با ارزش را می توان در برزیل، کلمبیا، ماداگاسکار، موزامبیک، پاکستان، آفریقای جنوبی، ایالت متحده و زامبیا یافت کرد. این سنگ در ایالات متحده در مناطقی نظیر کالیفرنیا، کلرادو، جورجیا  و داکوتای جنوبی وجود دارد.

انواع بریل کدامند؟

آکومارین: آکومارین یک نوع سنگ به رنگ سبز آبی می باشد. این سنگ در اکثر نقاطی که بریل وجود دارد پیدا می شود. رسوبات سنگی موجود در سریلانکا حاوی مقدار زیادی آکومارین می باشند. بریل سبز مایل به زرد را می توان عمدتا در برزیل یافت کرد و به نام کریسولیت آکومارین شناخته می شود. آکوامارینی که به رنگ آبی تیره باشد نیز وجود دارد که به maxixe  معروف است و معمولا در کشور ماداگاسکار یافت می شود. این سنگ در اثر نور خورشید به رنگ سفید در می آید و در معرض حرارت به رنگ آبی تیره در می آید. رنگ آب آکومارین به وجود  +fe2   نسبت داده می شود و زمانی که یون +fe3 در آکومارین باشد به رنگ زرد طلایی در می آِد و زمانی که یون های fe3 و fe2  باهم در آکومارین وجود دارند منجر به رنگ آبی تیره یا همان ماکسیس می گردد. نکته دیگری نیز وجود دارد و آن این است که رنگ تیره آبی ماکسیس را می توان به وسیله تابش اشعه گاما، نوترون ها و حتی اشعه ایکس در بریل سبز، صورتی و زرد نیز ایجاد کرد. بزرگ ترین آکومارین کشف شده تاکنون در برزیل و در منطقه مارامبیا در سال 1910 کشف شده است که وزنی در حدود 110 کیلوگرم داشته است و ابعاد آن 48.5 سانتی متر در 42 سانتی متر بوده است. رومیان باستان اعتقاد داشتند که آکومارین در هنگام مسافرت در دریا از انها در برابر خطرات محافظت می کند و باعث ایجاد انرژی میگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه